Sagostund


På en förskola i Norrtälje har man precis läst Sagan om luften. I boksamtalet efter historien blev barnen nyfikna på vinden och när det blåser. Pedagogen tog då fram fotografier på träd som hade blåst omkull i skogen. Det blev många frågor från barnen om den starka vinden.

Genom att ha ett boksamtal efter högläsningsstunden får barnen chans att reflektera kring historien och fördjupa sig inom ämnet. Förskolan har en viktig roll i att väcka barnens intresse för berättelser. Ett boksamtal efter sagostunden kan bidra till att väcka nyfikenhet kring det man precis läst.

När pedagogen sedan tar in surfplattan och tar fram fotografier från det de har diskuterat blir det ytterligare en fördjupning för barnen inom ämnet. Dels får de ta del av digitaliseringens möjligheter, barnen får ytterligare ett bildstöd för det som diskuteras och nya tankar har möjlighet att ta plats.  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *