Barnen erbjuds att studera blommorna de hade plockat med hjälp av ett digitalt verktyg. Det är väldigt fascinerande att se naturen på riktigt nära håll, med alla små detaljer som man annars inte lägger märke till.
Att erbjuda barnen ett digitalt mikroskop gör att de får chans att studera någonting utifrån flera ingångar.
Först får barnen se blommorna ute i deras naturliga miljö när de plockar dem. Sedan när man granskar de vidare med hjälp av ett mikroskop kommer det upp detaljer som man inte först la märke till. Barnen kan sedan exempelvis få måla, rita eller skapa blommor med hjälp av lera för att uttrycka sina erfarenheter. Man kan exempelvis också titta i ett herbarium för att se blommor ur ytterligare ett perspektiv.
Att jobba med naturvetenskap i förskolan är ett ämne som oftast fascinerar många barn och det ger något konkret att samlas och samtala kring.
Fler aktiviteter inom naturvetenskapliga områden hittar ni i våra lärarhandledningar ”De fyra elementen” och ”Hållbar utveckling”.



